문수만 (文水萬) Moon Sooman

1962년 출생

소속
장흥 가나아뜰리에 입주작가

홍익대학교 미술대학원 회화전공
한남대학교 대학원 미술학 석사졸업

개인전
2022.08.01~08.27 Connecting the Dots : 문수만 초대전 (TTE Art Gallery, 서울/한국)
2022.06.15~06.18 Korea Art Fair (COEX Hall A, 서울, 한국)Ⓑ
2021.09.10~10.14 The Immersion : 문수만 초대전 (GS Tower The Street Gallery, 서울/한국)
2021.11.14~11.18 아트청주 부스초대전 (청주예술의전당, 청주/한국)Ⓑ
2021.08.05~08.08 Korea Art Fair (COEX Hall A, 서울, 한국)Ⓑ
2020.10.01~10.15 문수만 드로잉전 (연정갤러리, 인천/한국)
2020.04.28~05.24 Free Will (Cenacolo Gallery, 인천/한국)
2020.02.25~03.01 生命의循環 (GALLERY北野坂, 고베/일본)
2019.02.25~03.03 胡蝶之夢 (GALLERY北野坂, 고베/일본)
2018.12.12~12.17 永遠回歸3-영원회귀3 (인사아트센터, 서울/한국)
2018.08.03~08.31 永遠回歸2-Eternal Recur (금보성아트센터, 서울/한국)
2018.06.28~07.04 永遠回歸-Ewig Wiederkehren (운보미술관, 청주/한국)
2018.06.13~06.18 대한민국 현대미술 아트페어_개인부스초대전 (문화예술회관, 인천/한국)Ⓑ
2018.05.22~05.27 時間の門 (GALLERY北野坂, 고베/일본)
2018.01.20~02.02 Gate of Time (갤러리지오, 인천/한국)
2017.04.06~04.19 Fractal (모리스갤러리, 대전/한국)
2016.10.11~10.16 陶工の翼 (GALLERY北野坂, 고베/일본)
2016.09.07~09.14 'Souffle du millenaire' International Art Exhibition (Église Saint-Pierre deTouques, 트후빌/프랑스)Ⓑ
2016.05.30~06.05 Finding Flow (수성아트피아 호반갤러리, 대구/한국)
2016.01.08~01.10 KÜNSTLERMESSE DRESDEN_개인부스초대전 (드레스덴 박람회장, 드레스덴/독일)Ⓑ
2015.12.28~2016.01.03 KOREALIVE-FINE ART-개인부스초대전 (D'ART SCY Gallery, 옹플뢰르/프랑스)Ⓑ
2015.02.26~03.11 도공의 날개 (현대백화점 갤러리H, 청주/한국)
2014.09.12~09.28 Korea-Live_개인부스초대전 (Zeitenströmung 전시장, 드레스덴/독일)Ⓑ
2014.05.22~06.04 Potter’s Wing (모리스갤러리, 대전/한국)
2013.10.10~10.14 국제아트쇼-대전 (대전무역전시관, 대전/한국)Ⓑ
2013.01.14~03.03 재밌는미술관전-개인부스초대전 (현대예술관, 울산/한국)Ⓑ
2011.04.06~04.12 The Butterfly (가나아트스페이스, 서울/한국)
2010.04.07~04.13 The Butterfly (갤러리이즈, 서울/한국)
2009.09.05~09.25 Le Papillon (모리스갤러리, 대전/한국)
2009.04.08~04.14 박제된 자유 (가나인사아트센터, 서울/한국)
2008.10.31~11.13 Moons Marbling (갤러리소호, 대전/한국)
2006.09.01~09.07 Iris Carnival (타임월드갤러리, 대전/한국)
2005.04.01~04.07 문수만전 (타임월드갤러리, 대전/한국)
2004.09.09~09.14 부스개인전 (코엑스컨벤션홀, 서울/한국)Ⓑ

그룹전
2022.09 FOCUS PARIS 2022 (Carrousel du LOUVRE, 파리/프랑스)
2022.02 Extra - Maximum - Minimum (갤러리 MHK, 서울/한국)
2022.02 아무말도 하지않았다. 아무것도  하지않았다 (갤러리 자인제노, 서울/한국)
2021.12 コンクリート・二・モル V (GALLERY北野坂, 고베/일본)
2021.11 ASIA HOTEL ART FAIR (센트럴뮤지엄, 서울/한국)
2021.11 문자의 기억 (문화제조창, 청주/한국)
2021.10 씨올회 정기전 (가나인사아트센터 2층, 서울/한국)
2021.10 3인 초대전 (Gallery SOSA, 부천/한국)
2021.10 아티스트12 : 동강 (507미술관, 정선/한국)
2021.08 FOCUS LONDON 2021 (Saatchi Gallery, FOLD Gallery, 런던/영국)
2021.06 FOCUS PARIS 2021 (Atelier Richelieu, 파리/프랑스)
2021.04 경기미술 컬렉션 특별전 (경기천년길 갤러리, 안산/한국)
2020.10 로그아트[재미지고] (청주문화제조창 3층, 청주/한국)
2020.08 WALKING IN THE ERA (ART MORA GALLERY, 뉴저지/미국)
2020.01 제24회 일불현대국제미술전 (국립신미술관, 도쿄/일본)
2019.08 共通分母·兼容-중한당대예술교류전 (달관미술관, 웨양/중국)
2019.07 Korea Live 2019 ROUEN (Halle Aux Toiles, 루앙/프랑스)
2019.05 移动的经验-중한당대예술교류전 (紫泥堂艺术小镇五号仓美术馆, 광저우/중국)
2019.01 第23回 日仏現代国際美術展 (국립신미술관, 동경/일본)
2018.11 한중교류전 “共通分母-交感”展 (주중한국문화원, 베이징/중국)
2018.11 세계한민족미술대축제 (예술의전당 한가람디자인미술관, 서울/한국)
2018.10 ICA 한일현대미술전 (충무아트센터갤러리, 서울/한국)
2018.08 KLAF-초대전 (Halle Aux Toiles, 루앙/프랑스)
2018.06 프라트 3인전 (운보미술관, 청주/한국)
2018.06 第四届“共通分母”中韩当代艺术交流展 (成都黎日画廊中心, 청뚜/중국)
2018.05 Pentas+ Exhibition (행간과여백갤러리, 파주/한국)
2017.12 <외방화사>11인 초대전 (올미아트스페이스, 서울/한국)
2017.12 서울국제미술제 (조선일보미술관, 서울/한국)
2017.11 대전국제아트쇼 (대전무역전시관 아트허브부스, 대전/한국)
2017.11 ROTC 작가초대전 (나마갤러리, 서울/한국)
2017.10 한일현대미술동행전 (조선일보미술관, 서울/한국)
2017.09 Art Group TER 정기전 & AIAA 교류전 (아라아트센터, 서울/한국)
2016.10 한중예술가교류전 (길림예술대학미술관, 장춘/중국)
2016.10 일한현대미술동행전 (효고현립아트갤러리, 고베/일본) 외 200여회

작품소장 
대한민국 국회의장 집무실, 아랍에미리트 한국대사관, 독일 STULZ가문, 국립현대미술관, 경기도미술관, 서울대학교병원, 충남대학교, 일본 GALLERY北野坂, GOOGLE USA (V.P.)

수상
2020 살롱·블랑미술협회 회장상 (제24회 일불현대국제미술전, 일본도쿄 국립신미술관)
2014 화랑상-일본 GALLERY北野坂 (제10회 일한현대미술동행전, 일본고베 하리다노모리 미술관)
1994 특허청장표창-우수발명가 (발명진흥대회, 특허청)
1993 상공자원부장관상-Good Design (우수상품디자인 선정제, 디자인포장센터)

현재
한국미술협회, 파주아트벙커, 씨올회, 공통분모-한중교류전, ICA-국제현대미술협회

주소 : (11520) 경기도 양주시 장흥면 권율로 139(일영리 6-1) 가나아뜰리에 1-101호
Email : mooons@nate.com / Cell : 010-6310-5555
Website : moons.co.kr
JH GANA Atelier site : http://jhatelier.com/122
Interview : https://blog.naver.com/k-auction/222707379648


Artist Statement

나의 여러 시리즈 작품들을 관통하는 주제는 ‘몰입을 통해 자유롭고 싶은 의지의 표출’이다. 몰입은 무한한 상상력으로 캔버스를 지배하게 만든다. 젊은 시절 머릿속 가득한 공학적 수치들로 지쳐가던 내게 마지막으로 손을 내민 것은 어릴 적 그토록 소원했던 화가의 꿈이었다. 그 꿈은 이제 현실로 이루어졌다. 예전의 치밀한 공학적 기질은 예술에 대한 끈질긴 집중으로 바뀌었고, 그 몰입의 결과 오롯이 작품이 되었다.
화면은 맞물려 돌아가는 기계부품처럼 가득 차 있지만, 자세히 들여다보면 개체 보다 여백의 공간을 더 중시한다는 사실을 알 수 있을 것이다. 즉 질서 속에 반드시 자유가 존재하며, 그 속에서도 여전히 규칙은 존재함을 의미한다. 질서와 규칙, 공간과 자유에 대한 표현은 화가로서의 삶에 대한 생각들이 반영된 것이다. 
한자리에 머물지 않고 항상 변화에 능동적인 작가로 남고 싶다. 초창기 작품과 지금의 작품을 비교해보면 같은 작가의 작품으로 짐작하기 어려울지도 모르겠다. 그러나 중간 과정을 들여다보면 마치 낱말 꼬리물기와 같이 변화돼 왔음을 알 수 있다. 작품들의 저변부에 깔려 있는 인간들의 얽혀진 관계와 우리의 역사가 녹아 든 네러티브는 작품의 모태가 되어 변화무쌍한 외형적 탈바꿈에도 바뀌지 않는 인간의 본성과 맥락을 같이한다.


Cloud 시리즈 작품평론

문명을 일궈온 곡식 알갱이 그림에 박히다

이선영(미술평론가)

중심 집중적 구조의 작품을 많이 발표해 왔던 문수만은 최근 몇 년간의 작업에서 쌀이라는 소재를 형태소로 활용한다. 무한을 연상시키는 형태의 도열이나 모노크롬 분위기의 정제된 화면에서 정신성은 이어진다. 무(無), 공(空). 허(虛) 같이 정형화되기 힘든 관념 또한 담기의 대상이 될 수 있을 것이다. 반대되는 것의 종합에 있어 둥근 구도는 끝과 끝이 이어져서 수월하다. 수평적 구도의 경우 화면 바깥으로도 연장되는 느낌을 살리면서 무한과의 관계를 설정한다. 그의 작품은 시작과 끝의 중간 토막을 포착한다. 이 중간은 무한의 한 토막으로서의 유한이며, 작품의 변주는 무한하다. 다양함이 하나로 집중되는 모습으로 화려함과 명상적 분위기를 동시에 살린다. 어떤 색이 공존하든 작가는 부드러운 연결을 지향한다. 그것이 풍경이라면 당연히 하늘이나 바다, 또는 그 모두이며, 화면 안의 색 띠는 일출같은 중요한 사건을 알리는 증후이자, 그 사건의 축이 되어주는 수평선이나 지평선 역할을 한다. 
화면을 동심원으로 또는 수평으로 빼곡이 채우는 입자는 색이며 빛이고, 양자 간의 전이이며, 지상의 중요한 현실을 상징하는 물질이기도 하다. ‘Cloud’라는 제목은 하늘을 배경으로 떠 있는 가장 자연스러운 것을 암시함과 동시에, 현대 디지털 문화에서 공유되고 있는 정보의 저장고 또한 상징한다. 저장고를 채우는 것은 쌀 알갱이 모양의 입자인데, 여기에서 작가는 물질과 문화의 관계를 다룬다. 점이 기하학적이고 관념적 요소라면, 쌀은 유기적이고 물질적인 요소다. 규칙적으로 배열된 형태소는 문자같은 느낌도 있다. 쌀은 문명, 즉 구술성을 넘어서 문자성에 기반한 문명을 가능하게 했다는 점도 강조될 수 있다. 붓으로 직접 찍지 않는데도 다양함이 가능한 이유는 복잡한 제작 공정 때문이다. 붓작업으로만 하는 것이 더 쉬울 수도 있음에도 불구하고 굳이 기계적 공정이 한 두 번이라도 들어가는 이유는 계산이 개입된 다양성이 가능하기 때문이다. 그의 단색화는 화려하고 세련된 도시 문명부터 한반도에서 쌀농사를 지었을 당시까지 소급되는 시간대를 포함한다. 
특히 작가는 쌀을 의미하는 상형문자 ‘米’를 염두에 둔다. 중심이 있는 사통팔달의 구조는 그의 이전 작업과 연속적이다. 문수만의 작품에서 농경문화의 흔적은 토기와도 관련된다. 대표적인 노동 집약형의 사업인 농사는 인간의 사회화에 큰 역할을 했다. 사각형 형태의 작품에 수평적으로 배치된 입자들은 미지의 문자열과 겹쳐지며, 실재와 정보의 호환성을 말한다. 이번 전시작품들의 제목인 [크라우드 no]에 포함된 저장소는 디스크에 사건들의 정보를 모아 놓은 것을 의미한다. 모아 놓은 잉여분의 쌀이 문명을 일궈냈듯이 정보는 쌀처럼 에너지의 비축이다. 농사가 시작된 신석기 시대가 혁명이라면 정보의 시대도 혁명이다. 수평 구도에 내재된 자연적 이미지에 정보라는 차원을 더한 작품들은 다양한 은유로 뻗어나가는 최소한의(minimal) 예술이다. 예술은 물질과 정신의 가교 역할을 한다. 문수만이 선택한 쌀이라는 형태소는 물질을 대변하기에 충분한 상징성을 지닌다. 그것이 어떤 정서적, 정신적 울림을 낳는지는 관객 각자의 몫이다.


Sooman Moon

Born 1962

Affiliation
JH Gana Atelier, resident Artist

Education 
Hongik University Graduate School of Art, majoring in painting
Completed a master's course in fine arts at the Graduate School of Hannam University in South Korea
Graduated from the Department of Mechanical Engineering, Myongji University in South Korea

Collection of Works 
Korean National Assembly Speaker's Office, U.A.E. Korea Embassy, Germany STULZ family, Ministry of Culture, National Museum of Contemporary Art, Gyunggi Museum of Modern Art, Seoul National University, Chungnam National University, Gallery Kitanozaka(Japan), GOOGLE USA (V.P.), numerous private collections

Awards and Specials
1993 Minister of Commerce, Industry and Energy Award - Good Design
1994 Award from the Korean Intellectual Property Office
2007 Excellence Prize - Environmental Art Competition
2014 Gallery Award (Gallery Kitanozaka, 10th Japan-Korea Contemporary Art Companion Exhibition)
2020 Salon·Blanc Art Association Chairman Award - 24th Japan·France International Exhibition of Contemporary Art

Present Affiliations 
Korea Art Association, Common Denominations-Korea China Interchange Exhibition, ICA International Contemporary Art Association, Paju Art Bunker Cooperation

Contact Informations
Mailing Address 1: Moons Atelier 52, Gochujamjari-gil, Tanhyeon-myeon, Paju-si, Gyeonggi-do, Republic of Korea 
Mailing Address 2: (Gana1Atelier 101) 139, Gwonyul-ro, Jangheung-myeon, Yangju-si, Gyeonggi-do, Republic of Korea
Email : mooons@nate.com
 
Solo Exhibitions (Includes booth private exhibition)
2022.08.01~08.27 Connecting the Dots : Moonsooman Invitational Exhibition (TTE Art Gallery, Seoul/Korea)
2022.06.15~06.18 Korea Art Fair (COEX Hall A, Seoul/Korea)Ⓑ
2021.09.10~10.14 The Immersion : Moonsooman Invitational Exhibition (GS Tower The Street Gallery, Seoul/Korea)
2021.11.14~11.18 Art Cheongju Booth Invitation Exhibition (Cheongju Arts Center, Cheongju/Korea)Ⓑ
2021.08.05~08.08 Korea Art Fair (COEX Hall A, Seoul/Korea)Ⓑ
2020.10.01~10.15 Moon Soo Man-Drawing Exhibition (Yeonjeong Gallery, Incheon/Korea)
2020.04.28~05.24 Free Will (Cenacolo Gallery, Incheon/Korea)
2020.02.25~03.01 The cycle of life (GALLERY Kitanozaka, Kobe/Japan)
2019.02.25~03.03 Butterfly Dream (GALLERY Kitanozaka, Kobe/Japan)
2018.12.12~12.17 Ewig Wiederkehren (Insa Gana Art Center, Seoul/Korea)
2018.08.03~08.31 Eternal Recur (Kimboseong Art Center, Seoul/Korea)
2018.06.28~07.04 Eternal Recur (Woonbo Art Museum, Cheongju/Korea)
2018.06.13~06.18 Korea Contemporary Art Art Fair Booth Exhibition (Incheon Culture and Arts Center, Incheon/Korea)Ⓑ
2018.05.22~05.27 Gate of Time (GALLERY Kitanozaka, Kobe/Japan)
2018.01.20~02.02 Gate of Time (Gallery GO, Incheon/Korea)
2017.04.06~04.19 Fractal (Morris Gallery, Daejeon/Korea)
2016.10.11~10.16 Potter’s Wing (Gallery Kitanozaka, Kobe/Japan)
2016.09.07~09.14 'Souffle du millenaire' International Art Exhibition (Église Saint-Pierre deTouques, Tourville/France)Ⓑ
2016.05.30~06.05 Finding Flow (Suseong Artpia, Daegu/Korea)
2016.01.08~01.10 KÜNSTLERMESSE DRESDEN 2016 (Messe Dresden, Dresden/Germany)Ⓑ
2015.12.28~2016.01.03 Korea Live Fine Art (D'art SCY Gallery, Honfleur/France)Ⓑ
2015.02.26~03.11 Potter’s Wing (Gallery H, Cheongju/Korea)
2014.09.12~09.28 Korea-Live Dresden 2014 (Zeitenströmung, Dresden/Germany)Ⓑ
2014.05.22~06.04 Potter’s Wing (Morris Gallery, Daejeon/Korea)
2013.10.10~10.14 Daejeon International Art Show (Korea Trade Exhibition Center, Daejeon, Korea)Ⓑ
2013.01.14~03.03 Exhibition Interesting Museum (Hyundai Culture & Art Center, Ulsan/Korea)Ⓑ
2011.04.06~04.12 The Butterfly (Gana Art Space, Seoul/Korea)
2010.04.07~04.13 The Butterfly (Gallery Is, Seoul/Korea)
2009.09.05~09.25 Le Papillon (Morris Gallery, Daejeon/Korea)
2009.04.08~04.14 Stuffed Freedom (Gana Insa Art Center, Seoul/Korea)
2008.10.31~11.13 Moons Marbling (Gallery Soho, Daejeon/Korea)
2006.09.01~09.07 Iris Carnival (Gallery Time World, Daejeon/Korea)
2005.04.01~04.07 the Flower (Gallery Time World, Daejeon/Korea)
2004.09.09~09.14 Moon's Flowers (COEX Convention Hall, Seoul/Korea)Ⓑ

Selected Invitation group exhibition
2022.09 FOCUS PARIS 2022 (Carrousel du LOUVREParis/France)
2022.02 Extra - Maximum - Minimum (Gallery MHK, Seoul/Korea)
2022.02 You didn't say anything. I did nothing (Gallery Zeinxeno, Seoul/Korea)
2021.12 Concrete・2・Moll V (GALLERY Kitanozaka, Kobe/Japan)
2021.11 ASIA HOTEL ART FAIR (Central Museum, Seoul/Korea)
2021.11 Memory of characters (Cultural Manufacturing Space, Cheongju/Korea)
2021.10 Ciol Regular Exhibition (Gana Insa Art Center 2nd floor, Seoul/Korea)
2021.10 3 Invitational Exhibition (Gallery SOSA, Bucheon/Korea)
2021.10 Artist 12 : Donggang (507 Art Museum, Jeongseon/Korea)
2021.08 FOCUS LONDON 2021 (Saatchi Gallery, FOLD Gallery, London/UK)
2021.06 FOCUS PARIS 2021 (Atelier Richelieu, Paris/France)
2021.04 Gyeonggi Art Collection Special Exhibition (Gyeonggi Millennium-gil Gallery, Ansan/Korea)
2020.11 Zero Base Auction Preview (Seoul Auction Gangnam Center B4·B5, Seoul/Korea)
2020.10 Log Art [Jaemijigo] Art Fair (Cheongju Culture Manufacturing Space 3F, Cheongju/Korea)
2020.08 WALKING IN THE ERA (ART MORA GALLERY, New Jersey /USA)
2020.01 The 24th Japanese and French Contemporary Art Exhibition (National Museum of Art, Tokyo/Japan)
2019.08 'Compatibility' China-Korea International Exchange Exhibition (Dalgwan Museum of Art, Yueyang/China)
2019.07 Korea Live 2019 ROUEN (Halle Aux Toiles, Rouen/France)
2019.05 Experiences of Movement-Korea-China Invitational Exhibition (Zanidang Art Museum, Guangzhou/China)
2019.01 The 23rd Japanese and French Contemporary Art Exhibition (National Museum of Art, Tokyo/Japan)
2018.11 Korea-China Exchange Exhibition 'Sympathetic' (Korean Cultural Center in China, Beijing/China)
2018.11 World Korean National Art Festival (Seoul Arts Center, Hangaram Design Museum, Seoul/Korea)
2018.10 ICA Korean and Japanese Contemporary Art Exhibition (Chungmu Art Center Gallery, Seoul/Korea)
2018.08 KLAF-Booth Invitational Exhibition (Halle Aux Toiles, Rouen/France)
2018.08 Wonderland (Gallery Geo, Incheon/Korea)
2018.06 Prath 3 Artists Exhibition (Woonbo Museum of Art, Cheongju/Korea)
2018.06 'Common denominator' China-Korea Exchange Exhibition (Chengdu Liri Gallery Center, Chengdu/China)
2018.05 Pentas+-Spring9 Exhibition (Leading and Margin Gallery, Paju/Korea)
2018.04 Everything under the sun (Gallery Toast, Seoul/Korea)
2017.12 <Foreign Paintings> 11Artists Invited Exhibition (Allmee Art Space, Seoul/Korea)
2017.12 Seoul International Art Festival (Chosun Ilbo Art Museum, Seoul/Korea)
2017.11 Daejeon International Art Show (Daejeon Trade Exhibition Center Art Hub Booth, Daejeon/Korea)
2017.11 ROTC Artist Invitation Exhibition (Nama Gallery, Seoul/Korea)
2017.09 Art Group TER Regular Exhibition & AIAA Exchange Exhibition (Ara Art Center, Seoul/Korea)
2017.07 The 2nd Prath Exhibition (Woonbo Art Museum, Cheongju/Korea)
2017.05 <MILKY WAY> Exhibition (Gallery Daon, Seoul/Korea)
2016.10 Korea-China Artist Exchange Exhibition (Jilin University of the Arts Museum of Art, Changchun/China)
2016.10 Japan-Korea Contemporary Art Exhibition (Hyogo Prefectural Art Gallery, Kobe/Japan)
2016.03 Rialism 3Artists (DGB Gallery, Daegu/Korea)
2015.10 Korean-Japanese Contemporary Art Exhibition (Seoul Metropolitan Museum of Art, Seoul/Korea)
2015.10 KIAF (Coex booth 166, Seoul/Korea)
2015.07 PRATH 3Artists Exhibition (Gallery Art World, Seoul/Korea)
2015.04 Art Group Ter Regular Exhibition (Gana Insa Art Center, Seoul/Korea)
2015.03 Gallery Art Festival (64 booths at COEX, Seoul/Korea)
2014.10 Korean-Japanese Contemporary Art Exhibition (Haridanomori Gallery, Kobe/Japan)
2014.09 AIAA Korea-Japan Exchange Exhibition (Akida Prefectural Museum of Art, Akida/Japan)
2014.06 PENTAS+TANTAN Exhibition 200ho (Samtan Artmine, Jeongsun/Korea)
2012.02 Global & Local in Cuba (EL Trasgu, Havana/Cuba) · More than 250 other exhibitions


Artist Statement

The theme that penetrates many series of my works is the ‘expression of my will to be free through immersion’. The immersion enables me to dominate the canvas with infinite imagination. When I was exhausted by engineering figures filling my whole head in my early days, something offered its hand to me in the last place, which was my old dream to become a painter. The dream has come true now. The meticulous engineering disposition in the past has been changed into persistent concentration on arts, and the results of the immersion have been fully represented as works. 
The canvas looks like filled with machine parts interlocked with each other. If you take a close look, however, you can see that the marginal space is regarded as more important than entities. In other words, it means that the freedom is always in the order, and it also includes rules inside. The representation of order and rules, and space and freedom is reflecting my thoughts about life as a painter. 
I want to be remembered as an artist who is always proactive for changes without settling down in the same spot. If my works in the early stage are compared with the current works, it might be difficult to guess that they have been drawn by the same artist. However, the middle process shows that they have been changed just like a word association game. The narrative including humans’ entangled relations and our history in the base part of those works, becomes the matrix of works, so it is in the same context with humans’ nature that does not change despite the ever-changing external transformation. 


Criticism of Cloud series

Grains which have achieved civilization were embedded in paintings

Lee, Seonyeong (Art critic)

Moon, Sooman who have published a lot of works of the central structure utilizes a material of rice as a morpheme in their work in recent years. Spirituality is connected in the refined screens of lines of shapes or monochrome atmospheres. The concept which is difficult to be standardized like nothing (無), voidness (空), and weakness (虛) can be subject to put them into their paintings. The round structure in putting opposite things together is easy as the ends are connected to each other. The horizontal structure emphasizes the feeling to be extended to the outside of the screens and sets the relationship with infinity. His works of art catch pieces in the middle of beginnings and ends. The middle is limited as a piece of infinity and variations of his works of art are limitless. It simultaneously emphasizes splendid and meditative atmospheres as diversity is concentrated into one. The artist aims at smooth connection of every color. If it is scenery, it is the sky, the ocean, or all of them and the color bands in the screens play a role of signs to inform you of important events like sunrise and horizon to be their axes. 
The particles which fill the screens to be concentric circles or be horizontal are the colors and light, transfer between both sides, and the material which symbolizes the important reality on the ground. The title of 'Cloud' implies the most natural thing against the sky and at the same time, it also symbolizes a store of information to be shared in modern digital culture. The grain-shaped particles fill a store and the artist treats the relationship between material and culture. If the points are geometric and abstract elements, rice is an organic and material element. Morphemes which are regularly arranged feel like letters. Rice can emphasize civilization, in other words, the point to enable civilization based on literacy beyond orality. It is filled with diversity even though he did not personally dot with a brush because the complicate production process. Despite only brushwork is easier, mechanical process is added one or two times because of diversity which can be done by involving calculation. His monochromatic paintings include time slots from splendid and refined urban civilization to rice farming in the Korean Peninsula.      
Especially, the artist focuses on ‘米’, hieroglyph which means rice. The structure of running in all directions in the center is connected to his previous work. Traces of farming culture in Moon, Sooman's works of art are related to earthenware. Farming, the representative labor intensive industry, played a huge role in human socialization. The particles horizontally placed in the square works of art overlap unknown character strings and mean compatibility between information and existence. The store included in [Cloud no], the title of work of art exhibited this time, means a collection of information of events in disks. As rice of surpluses collected achieved civilization, information is a reservoir of energy like rice. If the Neolithic Age when farming began is revolution, the information age is also revolution. The works of art which added a level of information to natural images which are inherent in the horizontal composition are minimal art which stretches out to various metaphors. Art acts as a bridge between material and mind. The morpheme of rice chosen by Moon, Sooman has enough symbolism to represent material. It produces emotional or mental echoes and it's every audience for himself.